Dela nyhet
Tumbakicken 2019!
10 jun 2019 0 kommentarer
Tumbakicken 2019
Som de flesta av er vet så anordnades det för sjunde året i rad under hösten den populära fotbollsturneringen Tumbakicken mot rasism. Helgen den 6-7 oktober stod Storvretens BP och Broängens IP värd för 61 lag från hela Stockholmsområdet - och som vanligt var det en folkfest. 1500-2000 personer var på plats för att bevittna de hundratals fem- och sjumannamatcher som spelades, samtidigt som det var full fart även utanför planen.
Dogge Doggelito, Subtopia, Cirkus Cirkör, Ronald McDonald och Fastighetsbyrån var alla på plats och gjorde sitt för att underhålla såväl spelare som publik mellan matcherna. Diabetes Wellness Sweden erbjöd samtidigt gratis blodsockerkoll för att hjälpa till att upptäcka eller förebygga diabetes för alla som ville. Till Tumba hade även de allsvenska elitspelarna David Fällman och Alexandra Lindberg, båda Hammarby, och Gudbjörg Gunnarsdottir och Jonas Olsson, båda Djurgården, tagit sig för att svara på frågor om proffslivet och om hur fotbollsspelare kan bidra i arbetet mot rasism och diskriminering. Och ta massor av kort med framtida fotbollsstjärnor, såklart.
Frågor om rasism och diskriminering är viktiga för Tumbakicken och turneringen går sedan flera år tillbaka under parollen “Ge rasismen rött kort”. En fråga som IFK Tumba fotboll driver med stöd av Botkyrka kommun, Mångkulturellt centrum och Spelarföreningen Sverige som även de var på plats under helgen. Temat leder till många samtal om hur spelare, ledare och föräldrar bör agera på och utanför planen. Medaljerna, som alla spelare fick, bestod av halssmycken med budskapet “Rött kort mot rasism”. På Tumbakicken utses inga vinnare rent resultatmässigt, men några lag får ändå ta med sig stora pokaler hem, genom att vinna Fair Play-priset. Priset delas ut till det lag i varje åldersklass som betett sig bäst på planen, både mot motståndarna, det egna laget, publiken och domaren - vinnare på alla sätt helt enkelt.
Till sist vill vi från Tumba Fotbolls styrelse och Tumbakickens Projektgrupp tacka alla våra egna lag och övrig volontär personal för att Ni ställer upp och gör arrangemanget möjligt – utan Ert engagemang skulle det inte fungera, och vi skulle gå miste om en viktig inkomstkälla, som kommer till glädje för vår ungdomsverksamhet i vår fina fotbollsklubb.
Med det sagt vill vi att ni alla lägger in den 5-6 oktober 2019 i era kalendrar när det är Tumba Kicken igen och vi behöver er hjälp för att detta ska kunna fungera. Vi har redan planeringen gjord och den ser ut enligt nedan, vänligen notera:
Parkering: P/F11 och P/F12
Vaktmästeri: P04 och P05
Städning: F08-09 och F06-07
Försäljning Caffan: P08, P07 och P07 Blå
Försäljning tältet: P10, P09 och P06
Grillning: A-laget
STORT TACK TILL ER ALLA SOM GÖR DETTA MÖJLIGT!
Tumba Fotbolls styrelse och Tumbakickens Projektgrupp/gm
Rolf Ödmark